PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
LIIKUNTA OPPIAINEEN TEHTÄVÄT
Oppiaineen tehtävä (POPS2014)
- vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin tukemalla fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä sekä myönteistä suhtautumista omaan kehoon
- yksittäisiin liikuntatunteihin liittyvät positiiviset kokemukset ja liikunnallisen elämäntavan tukeminen tärkeitä
- kehollisuus, fyysinen aktiivisuus ja yhdessä tekeminen korostuvat
- yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja yhteisöllisyyden edistäminen sekä kulttuurisen moninaisuuden tukeminen
- oppilaiden ohjaaminen ja sitouttaminen turvalliseen ja eettisesti kestävään toimintaan ja oppimisilmapiiriin
- kasvattaa liikkumaan ja liikunnan avulla
- liikkumaan kasvamisen osatekijöitä ovat fyysisesti aktiivinen toiminta, motoristen perustaitojen oppiminen ja fyysisten ominaisuuksien harjoitteleminen.
- oppilaat saavat tietoja ja taitoja erilaisissa liikuntatilanteissa toimimiseen
- liikunnan avulla kasvamiseen kuuluu toisia kunnioittava vuorovaikutus, vastuullisuus, pitkäjänteinen itsensä kehittäminen, tunteiden tunnistaminen ja säätely sekä myönteisen minäkäsityksen kehittyminen.
- liikunta tarjoaa mahdollisuuksia iloon, keholliseen ilmaisuun, osallisuuteen, sosiaalisuuteen, rentoutumiseen, leikinomaiseen kisailuun ja ponnisteluun sekä toisten auttamiseen.
- oppilas saa valmiuksia terveytensä edistämiseen
Lähteet:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf