PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA


LIIKUNTA OPPIAINEEN TEHTÄVÄT


Oppiaineen tehtävä (POPS2014)

  • vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin tukemalla fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä sekä myönteistä suhtautumista omaan kehoon
  • yksittäisiin liikuntatunteihin liittyvät positiiviset kokemukset ja liikunnallisen elämäntavan tukeminen tärkeitä
  • kehollisuus, fyysinen aktiivisuus ja yhdessä tekeminen korostuvat
  • yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja yhteisöllisyyden edistäminen sekä kulttuurisen moninaisuuden tukeminen
  • oppilaiden ohjaaminen ja sitouttaminen turvalliseen ja eettisesti kestävään toimintaan ja oppimisilmapiiriin


  • kasvattaa liikkumaan ja liikunnan avulla
  • liikkumaan kasvamisen osatekijöitä ovat fyysisesti aktiivinen toiminta, motoristen perustaitojen oppiminen ja fyysisten ominaisuuksien harjoitteleminen. 
  • oppilaat saavat tietoja ja taitoja erilaisissa liikuntatilanteissa toimimiseen
  • liikunnan avulla kasvamiseen kuuluu toisia kunnioittava vuorovaikutus, vastuullisuus, pitkäjänteinen itsensä kehittäminen, tunteiden tunnistaminen ja säätely sekä myönteisen minäkäsityksen kehittyminen. 
  • liikunta tarjoaa mahdollisuuksia iloon, keholliseen ilmaisuun, osallisuuteen, sosiaalisuuteen, rentoutumiseen, leikinomaiseen kisailuun ja ponnisteluun sekä toisten auttamiseen. 
  • oppilas saa valmiuksia terveytensä edistämiseen


Lähteet:

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf 


© 2020 Liikunnan arviointiKaikki oikeudet pidätetään.
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita